Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang
Antara Musibah Syeikh Al-Qardhawi Adalah Seruannya Ke Arah
Meruntuhkan Akhlak Wanita di Negara Dua Tanah Suci
Terjemahan: Abu Omar, Idris bin Sulaiman
Segala
puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat Allah, SalamNya dan
BerkatNya ke atas hamba dan RasulNya, Nabi kita Muhammad, keluarganya
dan para Sahabatnya.
Saya telah membaca surat Syeikh Yusof Al-Qardhawi kepada Khadam Dua Masjid Suci Raja Abdullah bin Abdul Aziz – semoga Allah menjaganya serta memberinya petunjuk kepada apa yang diredaiNya
– tentang keanggotaan wanita dalam Majlis Al-Syura serta pencalonan dan
penyertaan mereka dalam keanggotaan majlis-majlis perbandaran yang
telah disiarkan di laman-laman web. Komen saya terhadap kandungan surat ini adalah seperti berikut:
1. Beliau berkata dalam suratnya, “Wajah-wajah
orang Islam telah tersenyum, hati-hati mereka yang beriman telah
terbuka dan kami di samping ramai yang lain telah gembira dengan ucapan
Tuanku yang bijaksana serta pandangan Tuanku yang tepat untuk
membenarkan wanita dicalonkan di semua majlis-majlis perbandaran, daerah
dan Majlis Al-Syura.”
Saya
tegaskan bahawa mereka yang sebenarnya tersenyum gembira adalah
orang-orang Barat dan pengikut-pengikut mereka. Mereka ini telah
mendahului Syeikh Al-Qardhawi dalam mengalu-alukan keputusan
ini seperti mana yang telah dilaporkan oleh pihak media. Adapun majoriti
masyarakat Arab Saudi yang komited untuk menjaga kehormatan wanita,
yang ingin melihat agar kaum wanita mereka terus terjaga maruahnya serta
dijauhkan daripada semua sebab yang boleh membawa kepada fitnah sama
ada terhadap kaum wanita itu sendiri atau kaum lelaki, mereka telah
berdukacita terhadap keputusan ini.
2. Setelah itu beliau berkata lagi,
“Di samping apa yang kami dengar pada 19 Ramadan di Mekkah Al-Mukarramah tentang projek-projek meluaskan kedua Masjid Tanah Suci dan projek-projek mega yang lain.”
“Di samping apa yang kami dengar pada 19 Ramadan di Mekkah Al-Mukarramah tentang projek-projek meluaskan kedua Masjid Tanah Suci dan projek-projek mega yang lain.”
Saya
katakan, apa yang mendukacitakan adalah; projek-projek pembaharuan ini
yang tentunya telah menggembirakan semua orang Islam, telah disebut
kemudian dalam surat
Syeikh Al-Qardhawi ini dan bukan di permulannya. Ini menyebabkannya
menjadi perkara sampingan sahaja dan bukan perkara pokok dalam surat ini.
Walhal,
banyak pembaharuan-pembaharuan lain telahpun dilakukan oleh Khadam Dua
Masjid Suci sejak beberapa tahun yang lepas. Antara yang paling penting
adalah pembukaan universiti-universiti di semua wilayah Negara dan di
beberapa bandarnya untuk memudahkan para pelajarnya melanjutkan
pelajaran mereka tanpa perlu bermusafir. Malangnya, Syeikh Al-Qardhawi
tidakpun menyebutkan tentang pembaharuan-pembaharuan ini.
3. Katanya, “Dengan
saya mengutuskan ucapan tahniahku ini di samping merakamkan perasaan
gembira dan penghargaan saya terhadap keputusan-keputusan Tuanku, saya
memohon daripada Allah agar negara Tuanku menjadi sebaik-baik negara dan
Tuanku menjadi sebaik-baik hambaNya di samping agar dibenarkan wanita
di negara Tuanku memandu kereta serta memilikinya mengikut lunas-lunas
Syariat sepertimana di negara-negara Islam yang lain.”
Saya
katakan, beliau merakamkan kegembiraannya sepertimana kegembiraan
orang-orang lain secara amnya yang beliau nyatakan dalam perenggan
pertama. Adapun saya, demi Allah yang Maha Mengetahui, saya telah merasa
terkejut apabila mendengar berita ini dan merasa teramat sedih. Saya
telah memohon agar Allah menjaga Negara Dua Tanah Suci ini – Kerajaan
dan Rakyatnya – daripada segala keburukan serta diberikan petunjukNya
kepada semua kebaikan. Lebih memburukkan, beliau menyatakan harapannya
agar wanita dapat memandu kereta di negara ini sejajar dengan Syariat
sepertimana di negara-negara Islam yang lain.
Adakah
Syeikh Al-Qardhawi mahu agar wanita di Mekkah, Madinah dan
tempat-tempat lain di Negara Dua Tanah Suci menjadi seperti wanita di
negara-negara lain?
Beliau
tahu bahawa wanita Mesir yang pertama membuka penutup wajahnya adalah
Huda Sya’rawi pada kurun yang lepas. Barangkali beliau juga tahu bahawa
wanita yang pertama sekali membuka penutup wajahnya di Syria adalah seorang penolong pengetua sekolah menengah, juga pada kurun yang lepas.
Perkara ini diceritakan oleh Syeikh Ali Al-Tantawi rahimahullah dalam bukunya ‘Zikrayaati’ (5/226). Setelah berpuluh-puluh tahun berlalu, kita dapati wanita di Mesir dan Syria
kini hidup dalam zaman jahiliah yang baru di mana mereka telahpun
keluar daripada rumah mereka dalam keadaan memperagakan kecantikan dan
perhiasan mereka. Keadaan ini jauh lebih teruk daripada keadaan pada
zaman jahiliah dahulu yang mana Allah telah berfirman, “Dan hendaklah
kamu tetap di rumah kamu, dan janganlah kamu berhias dan bertingkah
laku seperti orang-orang Jahiliah yang dahulu” (Al-Ahzaab, 33).
Adapun
lunas-lunas Syariat yang disebutkan oleh Syeikh Al-Qardhawi dan yang
sering disebut-sebut oleh pengikut-pengikut Barat, ia tidak akan menjadi
lebih daripada dakwat di atas kertas tatkala kebebasan dan keruntuhan
akhlak itu berleluasa.
4. Katanya, “Sesungguhnya
apa yang haram adalah yang diharamkan oleh Allah dalam KitabNya atau
yang dinyatakan oleh NabiNya dalam nas yang jelas. Apa yang halal pun
begitu. Dan hukum asal bagi perkara-perkara dunia adalah halal selagi
tidak ada nas yang jelas mengharamkannya.”
Saya
katakan, umum mengetahui bahawa Syariat Allah telah sempurna. Ia
meliputi semua yang diperlukan oleh manusia. Hal ini sejajar dengan
keumuman nas-nas Syarak dan kaedah-kaedahnya.
Dalam
Sahih Bukhari (Hadis no. 5598) Abu Al-Juwairiyah berkata: Aku bertanya
Ibnu Abbas tentang Al-Baziq. Dia menjawab: Muhammad sallalahu alaihi wasallam telahpun
menyebutkan bahawa apa yang memabukkan adalah haram. Kata Abu
Al-Juwairiyah, “Bagaimana dengan minuman halal yang baik? Jawab Ibnu
Abbas: Tidak ada sesudah yang halal lagi baik melainkan yang haram lagi
buruk.
Al-Baziq adalah sejenis minuman yang tidak ada pada zaman Rasulullah sallalahu alaihi wasallam. Tetapi apa yang disebut oleh Rasulullah sallalahu alaihi wasallam merangkuminya sebagaimana dalam sabda Baginda, “Apa yang memabukkan adalah haram.” Keumuman Hadis ini menunjukkan bahawa semua yang memabukkan pada zaman Baginda sallalahu alaihi wasallam
ataupun yang wujud sesudah zaman Baginda – sama ada yang cecair mahupun
yang pepejal – adalah haram. Adapun yang tidak memabukkan maka ia kekal
halal.
Antara kaedah-kaedah Syarak yang umum mengetahuinya adalah kaedah: Menutup Segala Pintu yang Membawa kepada yang Haram. Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah telah menyenaraikan dalam kitabnya ‘Bayan Al-Dalil ‘Ala Butlaan Al-Tahliil’ (hlm. 283) 30 dalil yang menyokong kaedah ini.
Ibnu Al-Qayyim pula dalam kitabnya ‘I’laam Al-Muwaqqa’in’ (3/149-171) telah menyebutnya sampai 99 dalil. Antaranya, beliau menyebut:
“Dalil Kesebelas: Rasulullah sallalahu alaihi wasallam
telah mengharamkan bagi lelaki dan perempuan yang bukan mahram untuk
berdua-duaan walaupun untuk membaca Al-Quran atau bermusafir untuk
mengerjakan haji atau menziarahi kedua orang tua demi untuk menutup
pintu fitnah dan syahwat. Dalil Kedua Belas: Allah memerintahkan supaya
menjaga pandangan mata walaupun untuk melihat kecantikan ciptaan Allah
serta bertafakur dalam melihat ciptaan Allah. Ini bagi menutup pintu
syahwat yang akan mendorong kepada apa yang haram."
Kata Ibnu Al-Qayyim lagi:
"Dalil
Kelima Puluh Tujuh: Syarak melarang wanita yang keluar ke masjid untuk
memakai wangi-wangian bagi mengelakkan kaum lelaki daripada tertarik
kepada mereka. Ini kerana wangi-wangian, perhiasan dan kecantikan wanita
yang diperagakan menjadi daya penarik buat mereka. Maka Syarak menyuruh
supaya mereka keluar dalam keadaan tidak berhias dan tidak memakai
wangi-wangian. Di samping itu mereka hendaklah berdiri di belakang kaum
lelaki dan tidak bertasbih dalam solat sekiranya imam tersalah. Cukup
untuk mereka menepuk dengan telapak tangan mereka. Semua ini adalah
untuk menutup pintu-pintu kemungkaran serta mengelak daripada
kerosakan."
Saya
telahpun menulis satu risalah yang bertajuk "Menutup Pintu-Pintu yang
Membawa Kepada Perkara-Perkara Haram serta Menumpaskan Hawa Nafsu Mereka
yang Ingin Meruntuhkan Akhlak Wanita kerana Menurut Syahwat Mereka"
yang disiarkan pada 14.11.1431H.
Sesungguhnya
membenarkan wanita memandu kereta akan membuka ruang kepada mereka
untuk memandunya pada bila-bila masa; siang dan malam, bertemu dan
bergaul dengan sesiapa sahaja yang mereka mahu, bermusafir tanpa mahram
dan keburukan-keburukan yang lain.
Untuk
menjelaskan perkara ini saya telah menulis satu risalah yang bertajuk
"Kenapa Wanita Tidak Memandu Kereta di Arab Saudi?!" Dalam risalah ini
saya telah sisipkan kenyataan Majlis Fatwa Kebangsaan dan fatwa kedua
Syeikh yang agong Abdul Aziz bin Baz dan Muhammad bin Uthaimin rahimahumallah yang melarang wanita memandu.
Kedua mereka adalah antara Ulama Rabbaniyyin yang
hati kita merasa yakin untuk menerima fatwa mereka. Fatwa mereka lebih
patut diterima berbanding dengan kata-kata Al-Qardhawi dan yang
seangkatan dengannya. Dalam perkara ini juga saya telah menulis satu
risalah bertajuk "Gejala Wanita Memandu Kereta akan Membawa Kepada
Keruntuhan Akhlaknya" yang disiarkan pada 08.07.1430H.
5. Memandangkan surat Syeikh Al-Qardhawi telah mendapat sambutan di Dewan DiRaja (Arab Saudi – pent), maka sanggahan terhadapnya terpaksa disiarkan dengan segara dan ia telahpun disiarkan di laman-laman web.
Adapun kelapan-lapan risalahku yang telah diutuskan kepada Khadam Dua Masjid Suci – semoga Allah memelihara Tuanku
– berkenaan keruntuhan akhlak wanita yang mana saya telah
mengisyaratkan kepadanya dalam risalahku ‘Petunjuk Allah Adalah Petunjuk
yang Sebenarnya, Maka Tidaklah Sesudah yang Hak Melainkan Kebatilan
Wahai Pengikut Barat’ pada 19.12.1432H, saya tidak mengetahui apa
kesudahannya dan apa tindakan yang telah diambil terhadapnya di Dewan
DiRaja. Hanya kepada Allah kita berserah dan kepadanya kita mengadu.
6. Syeikh Al-Qardhawi terdiri daripada kalangan ulama Ikhwan Muslimin yang mana pengasasnya Syeikh Hasan Al-Banna rahimahullah
dalam kenyataannya kepada pengikutnya telah berkata, “Manusia lebih
patut untuk menyertai dakwah kamu dan bukan kamu menyertai mereka..… ini
kerana ia telah menghimpunkan segala kebaikan manakala selain daripadanya tidak akan terselamat daripada kekurangan” (Muzakkirat Al-Dakwah Wa Al-Da’iyah, hlm. 232, cetakan Dar Al-Syihab).
Kata
Al-Banna lagi, “Kedudukan kami terhadap (kumpulan) dakwah-dakwah lain
yang berbeza pada zaman sekarang - yang telah memecah-belahkan hati
(umat) dan mengelirukan fikiran (umat) - adalah dengan kami
membandingkan dakwah mereka dengan dakwah kami. Apa yang sama kami
alu-alukan dan apa yang berbeza kami berlepas diri daripadanya. Kami
percaya bahawa dakwah kami merangkumi segala-galanya. Tiada apa jua
bahagian baik pada dakwah-dakwah lain melainkan dakwah kami telah
merangkuminya atau memberi isyarat kepadanya” (Majmu’at Rasaa’il Hasan Al-Banna, hlm. 240, cetakan Dar Al-Dakwah, tahun 1411H).
Berdasarkan
kata-kata pengasas Ikhwan Muslimin ini yang telah berlepas diri
daripada semua dakwah lain yang berbeza dengannya, maka tidak ada
persamaan antara dakwah Ikhwan Muslimin dan dakwah Salafi yang menjadi
tunjang kepada tertegaknya negara Arab Saudi berpandukan Al-Quran dan
Sunnah sejajar dengan pemahaman Salaf Al-Soleh.
Walaupun
tumpuan Ikhwan Muslimin adalah untuk mencapai tampok pemerintahan,
tetapi sehingga kini matlamat mereka belum tercapai. Berbeza dengan
negara Arab Saudi yang telah diasaskan oleh Imam Muhammad bin Saud
dengan bantuan Imam Muhammad bin Abdul Wahab rahimahumallah sejak hampir tiga ratus tahun dahulu.
Sungguh,
apa yang tidak bermanfaat akan kering dan hilang manakala apa yang
bermanfaat buat manusia akan terus kekal. Adapun dakwah Ikhwan Muslimin,
setakat yang saya tahu mereka tidak mempedulikan golongan yang
menyembah kubur, berdoa kepadanya, meminta hajat dan bantuan
daripadanya. Begitu juga dengan Jemaah Tabligh, cuma mereka tidak mengajak kepada keruntuhan akhlak wanita.
7. Demonstrasi-demonstrasi
yang berlaku di sesetengah negara Arab pada tahun ini telah
menggembirakan jemaah Ikhwan Muslimin di mana majlis fatwa mereka di
Mesir telah menyatakan sokongannya dalam satu fatwa yang dikeluarkan.
Syeikh Al-Qardhawi termasuk di kalangan mereka yang menyokong fatwa ini.
Fatwa mereka ini telahpun disanggah oleh Dr. Abdul Aziz Al-Saeed dalam
kitab beliau ‘Al-Naqd ‘Ala Mujawwizi Al-Mudhaharaat wa Al-I’itisamaat’.
Walaubagaimanapun,
ketika berlakunya demonstrasi-demonstrasi ini, pengikut-pengikut Barat
di Arab Saudi telah mengatur rancangan jahat mereka. Mereka telah
menulis risalah-risalah mereka yang melaungkan agar langkah-langkah
penambahbaikan yang sesuai dengan hawa nafsu mereka diambil di Negara
Dua Tanah Suci ini.
Antaranya,
mereka meminta agar perlembagaan negara ditukar menjadi mirip
perlembagaan negara British! Terdapat juga mereka yang mengajak kepada
keruntuhan akhlak wanita. Antara tulisan mereka adalah sebuah warkah
buat Khadam Dua Masjid Suci yang bertajuk ‘Ke Arah Sebuah Negara yang
Menjaga Hak-Hak Rakyatnya’. Antara mereka yang menandatangani warkah ini
adalah sahabat Syeikh Al-Qardhawi di Persatuan Ulama Islam Antarabangsa
– kononnya. Beliau juga pemilik laman web Islam today.
Saya
melihat bahawa Syeikh Al-Qardhawi lebih patut menyatakan sokongan
beliau dalam hal ini daripada menulis tentang hal-ehwal wanita. Saya
telah menulis dua rencana tentang perkara ini yang bertajuk ‘Bahaya
Melakukan Kerosakan di Bumi Dua Tanah Suci’ dan ‘Antara Mereka yang
Paling Banyak Melakukan Kerosakan di Bumi Dua Tanah Suci Adalah Turiki
Al-Hamad’ yang disiarkan pada 3 dan 4
Rabiul Thani 1432H.
Saya
juga telah menulis sebuah rencana yang bertajuk ‘Peristiwa-Peristiwa
Mutakhir Ini Telah Menjadi Petunjuk Kepada Pemerintah Negara Dua Tanah
Suci Untuk Membezakan Antara Penasihat dan Pendusta, Sahabat dan Lawan’
yang disiarkan pada 30.06.1432H
Akhir
kata, saya menasihati Syeikh Al-Qardhawi agar bertakwa kepada Allah
terhadap dirinya dan juga orang lain yang mengikuti beliau. Hendaklah
beliau berusaha ke arah menjaga akhlak kaum wanita dan mengelak daripada
mengeluarkan fatwa atau kata-kata yang boleh membawa mudarat kepada
orang lain. Akhirnya mudarat itu akan kembali kepada beliau juga di
dunia dan akhirat.
Saya memohon agar Allah subhanahu wata’ala
memberikan petunjukNya kepada kita, beliau dan seluruh penuntut ilmu
dalam memperoleh ilmu yang bermanfaat dan amal yang soleh. Semoga Allah
memelihara kita daripada ilmu yang tidak bermanfaat yang akan menjadi
hujjah ke atas tuannya.
Saya
juga memohon agar Allah memberikan petunjukNya kepada negara ini dan
semua negara Islam yang lain dalam mengecapi segala kebaikan dan
menghindari segala kejahatan. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar yang
Memperkenankan Doa HambaNya.
وصلى الله وسلم وبارك على عبد ه ورسوله نبينا محمد وعلى آله وصحبه .
ABDUL MOHSIN BIN HAMAD AL-ABBAD AL-BADAR
(Ulama Besar Madinah Al-Nabawiyyah,
Pengajar di Masjid Al-Nabawi dan
Bekas Rector Universiti Islam Madinah, Arab Saudi - Pent)
27.12.1432H / 23.11.2011
Terjemahan dari http://ahlalisnad.com/vb/ showthread.php?p=5645
Tiada ulasan:
Catat Ulasan